Enlightening The Ummah on The Deficiencies and Mistakes Of Argumentation Through The Novelty Of Image-Making Using Rays

 

العربية

تبصير الأمة بالخلل والأخطاء
في الاحتجاج باستحداث التصوير بالأضواء


مستل من كتاب (بزوغ ضياء الفجر الوضاء على سحر مسألة التصوير بالأضواء)
لمؤلفه:
عبد الرحمن بن مِيهُوب القَدَّاري

مقدمة المؤلف

بسم اللّه الرحمن الرحيم
إن الحمد للّه، نحمده ونستعينه ونستغفره، ونعوذ باللّه من شرور أنفسنا ومن سيئات أعمالنا، من يهده اللّه فلا مضل له، ومن يضلل فلا هادي له، وأشهد أن لا إله إلا اللّه وحده لا شريك له، وأشهد أن محمدًا عبده ورسوله.
وبعد: فهذا بيان لبطلان شبهة الاحتجاج بعدم وجود التصوير الضوئي في عهد النبي صلى الله عليه وسلم، لتحليله.
وقد استللته من كتابي (بزوغ ضياء الفجر الوضاء على سحر مسألة التصوير بالأضواء) لتيسير النشر، سائلين الله نفعه وذخره في الدنيا والآخرة.



لم يكن التصوير الضوئي معروفا في عهد النبي صلى اللّه عليه وسلم

إذن لا يتضمنه حكم الصور.
الجواب:
أساس هاته الشبهة هو نفي كون التصوير الضوئي تصويرا، وظنه شيئا لم يكن من قبل.
قالوا:
هو من المباحات، إذ لم يكن معروفا في زمن الوحي، فلم يرد فيه نص تحريم، وأصل الأشياء على الإباحة.
أقول: قد وردت نصوص عديدة في تحريم التصوير ولعن المصورين عموما، فهو من الكبائر.
فإن قالوا:
نعم، ولكن هذا ليس بتصوير.
قيل لهم: لا نوافقكم على هذا، ولكن لنسلم لكم جدلا على أنه ليس بتصوير، فما هو؟ الظاهر أنكم لا تعرفون، ولا يصح الحكم على شيئ بالإباحة دون التعرف على ماهيته.
فإن قالوا:
بل نعرف، هو كالمرآة، مجرد عكس، والمرآة أحلها النبي صلى اللّه عليه وسلم.
أقول: فها قد اعترفتم بأنه وجد في زمن الوحي. فسقط احتجاجكم بذلك، وبقي احتجاجكم بالمصطلحات وتشبيه التصوير بالعكس، وهذا لا يصح لما فصلنا من قبل [في الكتاب الكامل].

فإن قالوا:
لا نعني أنه كالمرآة تماما، ولكن مجرد تشبيه، فليس هو بتصوير وليس بمرآة، بل يشبهها.
قيل لهم: عدنا إلى عدم صحة الحكم على شيئ بالإباحة دون معرفة ماهيته، فإن لم يكن التصوير الضوئي لا تصويرا ولا مرآة، فما هو بالتفصيل الذي لا يبقي غموضا؟

وقولكم أنه "كالمرآة وليس بمرآة"، فكمن قال أن "الكوكايين كالدقيق وليس بدقيق". فكونه يشبه شيئا حلالا لا يدل على حله.
وهاته الشبهة أشبه بقول من يقول:
بما أن الكوكايين لم يكن موجودا في زمن الوحي، فلم يرد نص بتحريمه، وأصل الأشياء على الإباحة. وليس هو من المخدرات، فهو لا يخدر، بل ينشط ويزيد من الانتباه. عليك فقط مراعاة الجرعة، فهو كالقهوة، ولكن مفعوله أقوى، وليس هناك من يقول بأن القهوة حرام لأنها تؤثر على العقل وتنشطه. فالأمر سيان مع الكوكايين. فإن قيل أنه "يسبب مشاكل صحية وتصرفات عنف"، فليس بذاك حجة لتحريمه لذاته، فمثله مثل السكر والقهوة، لو أكثرت منهما لكان لهما أثرا على صحتك وتصرفاتك. وهناك العديد من الأشخاص الذين يتصرفون بعنف لو لم يشربوا القهوة، وما ذاك إلا لإدمانهم عليها.
ترى كيف الشبهة خطيرة؟ فهي غلط وتقوم بطمس العديد من الحقائق (منها كيفية تأثير الكوكايين على الدماغ ومعنى المخدرات والتخدير)، ومع ذلك تبدو مقنعة.

ثم، الزعم أن "ما تنتجه المصورة ليست بصورة، فإطلاق هذا الاسم عليها خطأ، فهي مجرد عكس" يشبه قول من يقول "الكوكايين ليس بمخدر، فإطلاق هذا الاسم عليه خطأ، بل هو منبه"، مع أن القول الأخير أصح — وليس صحيحا، فانتبه بارك اللّه فيك —.
والمقصود أنه لا يصح الحكم على شيئ بناء على فهم لم يُعتمد في تحصيله على خبرة المختصين المتمرسين.

English

Enlightening The Ummah on The Deficiencies and Mistakes
Of Argumentation Through The Novelty Of Image-Making Using Rays


Extracted from the book: 
(The Rising of Purifying Dawn Lights
Over the Mas’alah of Photography in Its Darkest Night)
By its author: 
Abdurrahmaan bnu Meehoob al-Qaddaaree
Author’s Introduction

In the name of Allaah, the All-Merciful, the Especially Merciful.
All praise is due to Allaah; we praise Him, seek His help, and ask His forgiveness. We seek refuge in Allaah from the evils of our souls and from the bad consequences of our deeds. Whomsoever Allaah guides, none can misguide, and whomsoever He allows to go astray, none can guide.
And I bear witness that there is no god but Allaah alone, without partner, and I bear witness that Muhammad is His slave and Messenger.

To proceed: This is a clarification of the invalidity of the argument claiming that photography is permissible because it did not exist during the time of the Prophet, peace and blessings be upon him. It is drawn from my book (The Rising of Purifying Dawn Lights: Over the Mas’alah of Photography in Its Darkest Night) for ease of dissemination, asking Allaah to make it beneficial and a lasting reward in this world and the Hereafter.



Photography Was Unknown During The Time Of The Prophet

So rulings on images do not apply to it.

The Response:
The basis of this claim is the denial that photography counts as "image-making", assuming it is something entirely new.

They say:
It is permissible because it was unknown during the time of revelation, meaning no text prohibits it; the default ruling on things is permissibility.
I say:
Numerous texts have prohibited image-making and cursed image-makers in general; it is among major sins.
If they say:
Yes, but this is not image-making.
The reply is:
We do not agree, And even if we concede for argument’s sake that it is not image-making, then what is it? Clearly, you do not know, and it is not valid to rule something permissible without knowing its true nature.

If they say:
We do know; it is like a mirror, just a reflection, and the Prophet, peace and blessings be upon him, permitted mirrors.
I say:
Here you admit that it existed during the time of revelation, so that argument of yours collapses. Your remaining argument relies on terminology and comparing image-making to reflections, which is invalid, as explained previously [in the full book].

If they say:
We do not mean it is exactly like a mirror, just a resemblance; it is neither image-making nor a mirror, but similar to it.
The reply is:
We return to the principle that one cannot declare something permissible without knowing its true nature. If photography is neither image-making nor a mirror, then what exactly is it, in a way that leaves no ambiguity?

Saying it is “like a mirror but not a mirror” is like saying: “Cocaine is like flour but not flour”. Just because it resembles something permissible does not make it permissible.

This argument resembles someone claiming:
Since cocaine did not exist during the time of revelation, no text prohibited it, and the default ruling is permissibility. It is not a narcotic; it does not sedate, rather it stimulates and increases alertness. You just need to monitor the dose; it is like coffee, only stronger. No one says coffee is haraam because it affects the mind and stimulates it. The same applies to cocaine. If someone says it ‘causes health problems and violent behavior’, that is not a reason to prohibit it intrinsically; the same applies to sugar or coffee, which, if consumed excessively, also affect health and behavior. Many people act violently if they do not drink coffee, simply due to addiction.
Can you see how dangerous this argument is! It is false and obscures many facts (like the effects of cocaine on the brain and the meaning of narcotics and sedation [in Islamic jurisprudence]) while still appearing convincing.

Similarly, claiming “what cameras produce is not an image, so calling it an image is wrong; it is merely a reflection” is like saying “cocaine is not a narcotic, so calling it a narcotic is wrong; it is a stimulant”. Even the latter statement is closer to the truth—but still incorrect.

The point is: one cannot rule on something based on a superficial understanding not grounded in the expertise of seasoned specialists.

Source: https://arm-alqaddari.codeberg.page/books/photographydidntexist/

Enlightening The Ummah on The Deficiencies and Mistakes Of Argumentation Through The Novelty Of Image-Making Using Rays

  العربية تبصير الأمة بالخلل والأخطاء في الاحتجاج باستحداث التصوير بالأضواء مستل من كتاب (بزوغ ضياء الفجر الوضاء على سحر مسألة التصوير ب...